Ahad, 18 September 2011

Tips komunikasi berkesan

Assalamualaikum wbt .. 


Kali ini saya ingin membicarakan tentang komunikasi .. Ahli teori bidang komunikasi berpendapat bahawa komunikasi adalah proses yang rumit . Tahukah anda apa sebabnya ? Kita sering cuba mencapai sesuatu ke arah yang dinamik . Kata2 yang kita ucapkan sering kali hilang begitu sahaja , dan kita sering memikirkan sama ada apa yang kita ucapkan dapat ditafsirkan dengan tepat dan difahami oleh orang lain .

Justeru itu, saya ini ingin berkongsi beberapa tips bagaimana untuk berkomunikasi secara berkesan , antaranya ialah :

1. Sahkan Kewujudan Seseorang
Berkomunikasi dengan cara memberikan perhatian kepada orang yang menjadi teman komunikasi kita . Antara perhatian yang paling besar ialah memandang dan berhadapan dengannya apabila berkomunikasi . Seseorang manusia secara fitrahnya mahu dia tidak disisihkan oleh orang lain . 
2. Menyebut Untuk Menyatakan Penghargaan
Sekiranya ada orang yang menanam budi kepada kita , haruslah kita menyebut kebaikan dia kepada dirinya supaya dia merasa budinya atau usahanya dihargai . Ini penting bagi para pemimpin . Pekerja bawahan akan merasa dihargai apabila kerjanya dipuji oleh ketuanya .
3. Bahasa
Penggunaan bahasa yang bersesuaian adalah amat penting supaya sesuatu komunikasi itu dapat berlaku dengan berkesan . Adalah rugi apabila bahasa yang indah tidak digunakan dalam komunikasi setiap hari . Gunalah bahasa yang terbaik dalam komunikasi . Seimbangkan antara bahasa yang formal dengan bahasa yang tidak formal .
4. Meyakinkan Orang Lain Terhadap Diri Kita
Untuk meyakinkan orang lain terhadap diri kita , kita perlulah membentuk diri menjadi modus operandi atau suri teladan sehingga orang mengagumi dan yakin pada diri kita . Pembentukan akhlak , perangai dan sikap adalah amat penting . Seseorang yang berakhlak baik sebenarnya mempunyai peluang diyakini oleh orang lain .
5. Menghargai Orang Lain
Banyak cara untuk menghargai orang lain . Antaranya dengan memberi hadiah , kad ucapan , membalas pemberian , mengucapkan tahniah , memuji kejayaan , menunaikan janji dan sebagainya . Dengan menghargai orang lain , anda telah menanam kasih sayang dia terhadap anda . Kepercayaan dia terhadap anda terbina sedikit demi sedikit .
Semoga dengan tips-tips yang telah dikongsikan di atas dapat memperbaiki cara kita berkomunikasi supaya menjadi lebih berkesan dan dapat meyakinkan orang lain .
WALLAHU A’LAM ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan