Selasa, 20 September 2011

Langkah untuk berubah

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera...


Saya pasti ramai pelajar yang ingin berubah. Tetapi tidak tahu caranya. Di sini, saya ingin berkongsi langkah untuk berubah yang betul.

1. Ikhlas
"Aku ingin berubah tanpa dipaksa-paksa"

2. Taqwa
"Aku ingin berubah kerana Allah swt sukakan orang yang berubah demi kebaikan. Perubahan aku kerana perintah Allah swt."

3. Meletakkan matlamat
"Aku berubah untuk mencapai cita-citaku. Aku berubah untuk membalas jasa kedua ibu bapaku, guru-guruku, dan ahli keluargaku."

4. Beramal dengan ilmu yang dipelajari
"Ilmu yang aku pelajari ini akan ku gunakan untuk kebaikan keluargaku, tempat kerjaku, perniagaanku dan negaraku."

5. Menghormati guru dan menunjukkan minat terhadap pelajaran
"Aku hormati guruku. Dia yang telah mengajarku. Jika dia tidak menghalalkan ilmu yang diajarnya itu, maka sia-sialah sahaja usahaku selama ini."

6. Mentaati ibu bapa dalam perkara-perkara kebaikan
"Aku berubah ini tanpa menderhaka kepada kedua ibu bapaku. Mereka telah mendidikku, memberi makan dan pakai, memeliharaku sejak kecil dan memberikan apa yang aku minta. Aku mesti taat kepada mereka"

Semoga para pelajar dapat mengikuti tip-tip yang diberikan.

"SUMPAHKU UNTUK BERUBAH DEMI MENUNTUT ILMU"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan